09
Sep 12

Jag är IKT-pedagog!! Inte en IT-tekniker!!

Sen 9:e Januari har jag jobbat som IKT-Pedagog på en gymnasieskola i Örebro kommun. Sen jag börja jobba har jag haft endel tankar, ideer och även endel funderingar om vad det innebär att vara en IKT-Pedagog och jag tänkte göra ett försök att blogga om de.

Emil Jansson Leker

IKT-pedagog? Say What?

Ja, vad gör egentligen en IKT-pedagog? Jag brukar säga att “det är jag som coachar, handleder och inspirerar lärare att använda IKT (informations- och kommunikationsteknik) i sin undervisning. Jag ska visa upp möjligheterna med fokus på tillgänglighet och måluppfyllelse.”

Jag är INGEN IT-tekniker!

En sak som är viktig när man jobbar som IKT-pedagog är att dra gränser. Vad är skillnad på att göra jobb som egentligen en tekniker ska göra och när gör man det man är anställd för? Jag fick en dålig start på läsåret (fick göra en akutoperation exakt dagarna innan lärarna börja och hade planerat de dagarna i minsta detalj) så när lärarna kom till arbetsplatsen stod över 20 st anställda utan dator och räddningen var jag. Sen efter den dagen har jag försökt att visa upp att jag egentligen har andra arbetsuppgifter. Men som det ser ut så kommer det lösa sig och en del av det arbetet blir att jag får dra gränser på vad jag ska göra och vad jag gör bara för att vara snäll. En IKT-pedagog i min mening ska egentligen inte flytta datorer, dra nätverk eller koppla in skrivare. Detta är självklart saker jag kan göra, men i min mening så behöver inte en IKT-pedagog vara teknisk lagd för att kunna nå bra resultat.

IKT-pedagogik handlar INTE om tekniken! Det handlar om möjligheterna den skapar!

Det är väldigt lätt att fastna i att prata om tekniken, “macbook, ipad, ultrabook” osv. Men jag kan tycka att det inte är det man ska lägga fokus på. För ofta fastnar man i ett tänk som handlar om vad man skulle kunna göra OM! exempelvis “om vi hade fler datorer” “om vi hade värsta systemkamerorna” osv. Jag tror på en tanke att man ska invertera vad man har och sen utgå från det. Visst vore det grymt om det fanns all världens tekniska möjligheter. Men här vill jag uppmana att alla ska tänka på ett möjlighetsfokuserat sätt. Vänd på formuleringen “vi har inte 1:1 men vad kan vi lösa på 1:3… vilka fördelar finns det med det”

Jag har länge sett teknik som en förlängning av kroppen. Den ska skapa nya möjligheter och gör att jag växer. I skolan ska det vara detsamma. Tekniken ska få elever att se nya möjligheter och lära sig på nya sätt som är anpassade till programinriktningen och eleven. Om tekniken bara ersätter moment man redan kunde göra innan så skulle jag rekommendera att ta bort den, likadant om den skapar hinder i elevens lärande.

Lärare ska våga släppa kontrollen!

En sak man aldrig får ta ifrån en lärare är att de är en duktig pedagog oavsett hur duktiga de är på att integrerar IKT i sin undervisning eller inte. De kan föra en individ/elev och en grupp/klass till inte bara bra betyg utan även växa. Jag använder ofta ordet växa istället för att lära sig nya saker. Mycket för att jag anser att allt i en skola ska läras ut pga ett syfte som gör att elever växer som människor och inte bara förstår vad de lärt sig utan även ser användningen av det.

Jag tror att en gymnasielärare inte alltid kan vara kunskapsbäraren i klassrummet, framförallt när man jobbar med IKT i undervisningen. Om man går in för hårt med inställningen “det jag säger är rätt” desto mer kommer elever att testa kunskapen, och här vill jag uppmana mer lärare att våga släppa fokuset på att bära kunskapen (iallafall på gymnasiet) och istället fundera på hur eleverna ska förhålla sig till kunskapen. Jag var på en föreläsning en gång där en åhörare ställde frågan “varför ska jag kunna något när jag kan googla allt?” Så långt vill inte jag sträcka mig men det är en bra frågeställning som varje lärare borde ställa sig innan de planerar en lektion.

Jag tror inte heller läraren ska vara för fokuserad på hur saker och ting görs i undervisningen utan snarare vad som är syftet med lektionen/ämnet. Vågar man entra ett klassrum med öppna armar och låta eleverna redovisa/utforska sitt lärande på det sättet som passar de bäst, så tror jag att eleverna kan komma längre än vad man tror. Fastna aldrig i “hen har inte gjort uppgift 3-6!” för uppgifterna är inte det viktiga, utan snarare hur man uppnår kunskapskraven, och det kan eleverna göra på hur många sätt som helst.

Våga lyckas!

Jag tycker att alla lärare ska ha inställningen att de ska våga lyckas, ibland används begreppet “våga misslyckas!”,  jag tror att ni måste våga lyckas och testa på nya saker och se vart det begår. Det kan bara gå hur bra som helst!

Stäng aldrig ner sociala medier utan använd er av sociala funktioner!

En vanlig bov som kommer fram när 1:1 och IKT i undervisningen kommer på tal är hur man ska förhålla sig till sociala medier (då främst facebook). Jag tycker att man inte ska stänga ner de utan snarare använda de sociala funktionerna som finns i sociala medier. Med det menar jag inte att jag vill att lärare ska lägga in undervisningen på facebook utan snarare försöka få in digitala sociala element i undervisningen som lockar fram kollaborativt lärande. Alltså lärande tillsammans! När eleverna ska jobba i grupp låt de använda verktyg som bygger på samarbete och säg till de att de ska sluta maila texter till varandra som de sen pusslar ihop till ett dokument. exempel på det kan vara Google docs.

Men även skapa ett syfte med de uppgifterna som eleverna skapar. Varför inte webbpublicera för hela världen istället för att bara lämna in till läraren. Istället för att skriva flera sidor om ett ämne, varför inte uppdatera Wikipedia om det specifika ämnet.

Det finns mycket man kan jobba med när man kommer till IKT i undervisningen och det är det som är mitt syfte att utveckla på den skolan jag jobbar på, men även i Örebro kommun. Fortsättning följer …

Liknande inlägg


8 Responses to “Jag är IKT-pedagog!! Inte en IT-tekniker!!”

  1. Jonas Hällebrand ikt-pedagog.se Says:

    Tack Emil. Bra skrivet :D

  2. frökenhanna Says:

    […] Emil på bloggen emiljansson.se […]

  3. Hanna frokenhanna.wordpress.com Says:

    Hej,
    gillar dina tankar kring IKT-pedagog och lånade ett citat samt länkade till din blogg.

    /Hanna

  4. AliciaMedina quini.se Says:

    Hej Emil
    Bra tankar!
    Har du en befattningsbeskrivning av IKT-rollen? Jag skulle vilja intevjua dig.Går det bra?
    Hälsningar
    Alicia

  5. Nu är jag anställd som IKT-pedagog! | Emil Jansson Says:

    […] mycket faktiskt. För äntligen har jag titeln som jag så många gånger har pratat/bloggat om. Allt från att jag inte är en tekniker, hinder som jag har som IKT-pedagog och jag har till och med gjort en handbok på hur jag anser en […]

  6. Lovisa Says:

    Mycket bra skrivet!
    Intressant läsning, You go!

  7. Maria Sjöstedt Says:

    Hear, hear! Jag sliter också med att hantera begreppsförvirring och med att få fokus att kretsa kring hur jag som IT-pedagog kan bidra med inspiration och tips på verktyg och arbetssätt som på ett smidigt sätt integrerar IKT i undervisningen istället för att allt kretsar kring vilken typ av enhet man ska ha, om elever får använda FB eller ej och att det saknas adapter eller tv-skärmar.
    Keep up the good work!

  8. Åsa Says:

    Intressant läsning! Mycket bra skrivet, men jag hoppas att du sedan du skrev inlägget har lärt dig korrekt användande av de/dem. ;-)

Leave a Reply

2018 Emil Jansson
Proudly powered by WordPress, Free WordPress Themes, and Linux Hosting