27
Jul 14

Simmar vi för mycket på ytan?

I veckan var jag hos en väns sommarstuga för att bara ta det lugnt och njuta av sommaren (läs semestern). Stugan ligger nära vattnet (typ 5 m max) och vi tog några dopp då och då. Det var rätt så långgrunt och det tog ett tag för oss att komma ut till ett rimligt djup. Då och då kom vi in i områden, nästan lite strömfria. På dessa områden var vattnet på ytan så varmt att man knappt kände vart vattenytan starta. Otroligt härlig upplevelse och när vi hitta de stannade vi till där extra och njöt. Detta fick mig nu några dagar efter att tänka till om skolan och om IKT i skolan. Jag upplever ibland att skolutveckling när det kommer till IKT i skolan stannar ibland på de där sköna ställena, där vattnet är still och ytan på vattnet är skönt och varmt. Hur menar jag nu kanske ni undrar? Jag ska försöka och förklara och samtidigt kommer jag nog att ge mig själv en känga, en stor spark för att utmana mig själv och andra med.

Ytan är enkel att vara på!

Likt värmen på ytan i vattnet är det väldigt enkelt att vara på ytan när det kommer till skolutveckling. Ställa sig framför kollegorna och visa en presentation maxad med coola appar och exempel som man hittat på youtube och sen säga att IKT är enkelt och förvänta sig stående ovationer. Så gjorde jag lite när jag börja som IKT-pedagog… för jag visste inte hur jag skulle göra. Men sen en tid tillbaka har jag lärt känna mina kollegor bättre och genom det fått konstruktiv kritik jag kan jobba med. Pedagogerna på skolan jag jobbar med är otroligt professionella (vilket de självklart är på den skolan som du jobbar på), de vill inte ha ytan. För många av mina kollegor är IKT inte något spännande i säg utan snarare det som går att åstadkomma med de möjligheter som finns. De vill inte veta hur de gör i Stockholm, Malmö, Kiruna osv. de vill veta hur de kan göra i deras klassrum(/lärande situation) och med deras elever.

Samtidigt har jag kollegor/pedagoger som tycker att IKT i skolan är svårt, jobbigt och tungt. De är osäkra, något som några vågar blotta medan andra håller inne och spelar med. Dessa kollegor kanske vill ha ett popperi med ytliga möjligheter de kan göra med datorn/plattan men jag har svårt att se att dessa lösningar ger storslagna förbättringar.

Jag tror istället att vi som har ansvar att utveckla skolan lokalt (i olika områden… jag har IKT) måste sluta att götta oss i det varma vattnet på ytan och dyka ner i det kalla och ibland det okända. Utmana oss själva genom att utforska olika områden för att kunna ge kollegorna/pedagogerna en förutsättning som de kan jobba med och göra skillnad. Inte bara läsa om IKT eller lär dig inte bara de där fräna apparna/webbtjänsterna osv. Se även på bla. kommunikation, beteende, pedagogik med eller utan IKT.

Det jag vill försöka att säga med detta inlägg är att quick fix kommer inte att förbättra din skola utan snarare djupet … Dyk ner i det kalla vattnet och se vad du hittar.

Liknande inlägg


2 Responses to “Simmar vi för mycket på ytan?”

  1. Karin Brånebäck kilskrift.blogspot.se Says:

    Du har så rätt Emil. Ser hela tiden hur vi förutsätter att “alla lärare borde” eller “alla lärare måste”. Det hjälper ingenting ifall vi inte ger en förståelse för varför och hur. Jag har träffat på många som sett fördelar med IKT och som tycker att “information” av olika slag är toppen, men de ser inte relevansen till sin egen lärarroll eller det egna klassrummet. Jag föreläser hellre om konkreta råd med bredd istället för en specifik metod. Jag tror att det är lättare att ta till sig. En nyckel är också att våga lyssna och respektera vad kollegorna tycker och befinner sig när det gäller IKT. Utan dialog kommer vi ingenstans.

  2. Jobbfusk med tankar om terminstarten | helena Says:

    […] en del som jag har blivit inspirerad av på Twitter. Bland annat läste jag Emil Janssons blogg Simmar vi för mycket på ytan? där han skriver om sina tankar inför höstens arbete. Kloka ord! Hur vi som har fått i uppdrag […]

Leave a Reply

2018 Emil Jansson
Proudly powered by WordPress, Free WordPress Themes, and Linux Hosting