11
Mar 15

Andas in! Andas ut! #AFKrektor15

skolsmedjan

Ibland måste man andas in… ta in syre i lungorna och ut i kroppen. Sen andas ut…koldioxiden. I detta inlägg ska jag försöka beskriva vad jag andas in, dvs vad som blir mitt syre i mitt jobb och i min verksamhet efter jag vart på #AFKrektor15. Men även beskriva vad jag inte tar med mig eller som jag vill få ut ur sättet jag jobbar nu dvs koldioxiden.

Syre!

#AFKrektor15 var ett event jag uppskattade väldigt mycket. Jag kan inte beskriva i ord hur mycket jag uppskattar skolsmedjan och ert engagemang. Nedan ska jag beskriva vad jag tar med mig från två dagar i Malmö tillsammans med engagerade skolmäniskor. Jag kommer inte rangordna, utan bara skriva ner i löpande lista.

AFKtalk med IKT-pedagoger

Till en början var jag skeptisk till att grupperas utifrån yrkeskategori. Det kan lätt bli att man sitter och har fokus på problem i yrkesdefinitionen. Vi valde dock att skita i sådana samtal utan enbart tänk framåt med fokus på IKT-pedagogens roll mot rektorer och pedagoger. Nu i efterhand önskar jag att tiden vore längre och att i någon form träffa dessa personer igen för likande samtal.

Per Kornhall

Jag skrev på twitter:


 

Per har ett rakt budskap som är lite som ett slag i ansiktet som svider i timmar och kanske tom dagar. Vi inom skolan måste lyssna på sådana som Per, personer som synliggör de utmaningar vi har för att kunna jobba mot rätt riktning. Den som skyddar sig för Pers slag i ansiktet genom att ducka borde fundera på om man är på rätt ställe.

Pedagogiska ledaren Elsemarie Hallqvist

Många lösningar på utmaningar i skolan brukar beskrivas med orden “God pedagogisk ledarskap”. Elsemarie beskriver hennes bild vad hon anser en god pedagogisk ledare är, och jag gillar att hon gör det på ett sätt genom att beskriva hur hon själv jobbar. Jag tog mig friheten att klippa ner hennes petcha kutcha och även texta den (aktivera textning på youtube spelaren)

Grej for the day

Förutom att GFTD är en grym idé så bär Michael Hermansson budskapet “kunskap är coolt”. Micke har ett otroligt engagemang och en stor vilja att nå alla. Blev nästan tårögd när jag hörde han berätta, Micke är en pedagog med ett otroligt stort hjärta.

Sigtuna box och Gunilla Ordell

Även Gunilla beskriver skolutveckling med kartmetaforen. Sigtuna box går mot strömmen genom att istället för att vara “outside the box”, så ska alla grundskolor i Sigtuna vara “inside the box”. Det innebäs att det enbart jobbar med BFL, IKT och språkutveckling.

Jag frågade Gunillaunder en fika vad det antagligen de kommer ta bort först av de tre områdena. Hennes svar var enkelt och inte oväntat…IKT. Gunilla och jag har samma syn, IKT ska genomsyra allt och aldrig stå för sig själv.

Koldioxid

Jag har en förmåga att vara väldigt självkritisk när jag åker på konferenser. Det jag ofta tar med mig och saker jag ska göra annorlunda är saker jag gör på konferensen och efter.

Ett exempel är att jag ofta tar för stor plats. Tur att jag hade Jörgen Florheden vid min sida som kunde stoppa mig i god tid ;)

En annan sak jag tänker på är att när man blir placerad i grupper så tar presentationsrundan alldeles för lång tid. Där måste vi vara snabbare.

När man är på konferens är det lätt att man umgås med de man redan känner eller åkt dit med. Jag kan komma ur min trygghetszon och måste göra det oftare än vad jag gör.

En sak som jag funderade mycket på under konferensen är att vi måste sluta prata om engagerade lärare. Ni vet vilka de är… de kallas eldsjälar. Vet lärarna vilken riktning som skolan är påväg åt och att det är kommunicerat på ett sätt som förklarar “varför” så ska man jobba i den riktningen oavsett om läraren är engagerad eller inte i sitt jobb. Tänker på kart liknelserna Gunilla Ordell och Elsemarie Hallqvist använde i sina petcha kutcha. Om den pedagogiska ledaren inte berättar vilken väg som “skeppet ska segla” eller inte placerar ut orienteringskontrollerna så kommer vi oavsett hur mycket man vill eller inte jobba mot olika mål. Så kan vi inte ha det! Och det måste vi sluta med!

Vi måste sluta jobba ineffektivt och börja jobba smart

Det kanske är konstigt att nämna Helena Kvarnsell under koldioxid rubriken. Det budskapet som fastnade hos mig var att vet alla lärare vad de ska göra och varför de ska göra det, så kommer exempelvis IKT flyta in i deras pedagogiska arbete på ett mycket naturligare sätt.

Slutligen vill jag åter igen tacka Skolsmedjan för två fantastiska dagar i Malmö. Hoppas vi ses i Varberg!  

(hoppas liknelsen funkar)

Liknande inlägg


Leave a Reply


Copyright © 2017 Emil Jansson
Proudly powered by WordPress, Free WordPress Themes, and Linux Hosting