09
Nov 15

IKT i skolan hetsen!

digtalt

Som IKT-Pedagog skapas det många förväntningar. Förväntningar som kan vara sanna men ibland rent falska. Vi tar det hela från början.

Jag är anställd till 100% att utveckla, handleda och inspirera pedagogers användning av digitala möjligheter för att öka elevers lärande i undervisningen (läs gärna om min IKT-pedagog handbok… en handbok som jag nästan till 100% jobbar utifrån). Jag är anställd att älska digitala verktyg… eller? Nej verkligen inte! Läs om min korta beskrivning om min “arbetsbeskrivning” igen.

>>>utveckla, handleda och inspirera pedagogers användning av digitala möjligheter för att öka elevers lärande i undervisningen<<<

Skolan ska alltid ha fokus på att öka elevers lärande (öka måluppfyllelsen) oavsett i vilken form eller vart det sker. Det får vi aldrig glömma. Men just nu är vi inne i en “IKT i skolan hets” som jag mycket är en del av pga min yrkestitel. Det vi dock aldrig får glömma är att IKT är inte den enda vägen (även om det ibland kan upplevas som det då skolor satsar mycket på IKT) och “fel” användning av IKT i undervisningen kan snarare få motsats effekt mot det vi strävar mot. Så här kommer några tips från mig.

Ha alltid fokus på vad elever ska lära sig!

Digitalt eller analogt är inte så viktigt. Ibland snubblar pedagogen här med för stort fokus på det digitala verktyget och fokus på vad elever ska lära sig går förlorat. ex. om eleverna ska lära sig om en historisk epok genom att göra en film så ska fokus vara på historiska epoken och inte hur filmen skapas/blir… och det tar oss till nästa punkt

Hur bedömer du andra tecken än text när du jobbar digitalt?

Trots att många pedagoger låter eleverna vara kreativa och skapa medie produktioner i olika former för att visa upp sina kunskaper så finns det forskning på att det som främst bedöms är text (Kjällander). Om du låter eleverna göra på annat sätt än att skriva bör du även ha en plan på hur du ska bedöma andra utrycksformer än text. exempel: Visar eleverna upp förståelse om området baserat på valen av musik/ljud när de gör en podcast

Bedöm eleverna på samma sätt som du låter de bearbeta kunskap!

Det finns vissa situationer i skolan där elever får bearbeta kunskap på ett sätt för att sen bedömas på ett helt annat sätt. Ett tydligt exempel på detta är nationella prov. Är det så att eleverna ska vara i provsituationer där de inte har internet tillgång (i vissa fall inte ens datorn) så bör de även övas på dessa sätt. För att jobba i en 1:1 miljö med åtkomst till nätet och hjälpmedelsprogram för ex. stavning är bra, men att helt plötsligt bryta det och låta elever skriva med penna och papper gör inte elever rättvisa. Låt isåfall eleverna öva på att skriva prov med papper och penna om det är på det sättet ni vill bedöma en viss del av kursen.

Bedriv inte distansutbildning med eleverna i klassrummet!

Det fysikska mötet i klassrummet ska aldrig försvinna. Fundera på hur du kan skapa sätt att öka mötet i klassrummet. ex. via Flipped Classroom som metod. En metod som bygger på att elever ska vara förberedda innan lektion och på det sättet skapar mer tid för arbete under lektionen = mer möten/kommunikation. Låt inte eleverna ex. chatta med varandra via en sajt (om du inte har ett pedagogiskt syfte).

Nyttja digitala beteenden offline i din undervisning.

Just nu så växer en DIY och Maker kultur med hög hastighet på internet. Att visa upp vad man kan eller inspireras av andra har inte vart så stort som nu (min subjektiva åsikt). Vi delar med oss av våra kunskaper, tar del av andras och även skapar tillsammans. Omedvetet kan man söka efter hur man odlar citron, gör det perfekta kaffet, klarar ett tv-spel på kortast tid, sminkar sig efter en viss stil osv. Hur nyttjar vi detta beteendet i skolan? Vi kan prata om att elever ska lära sig men även viktigt att prata om “tecken på lärande” för att kunna arbeta på det formativa sättet vi lärt oss. Kan DIY och Maker kulturen vara nått på spåren för att skapa ett beteende där elever får metoder/verktyg att visa “tecken på lärande”? Vi kan bara bedöma det elever visar att de kan och inte det vi tror de kan.

Din skola/klassrum blir inte bättre för att du köper teknik!

Jag diskuterade med en försäljare för audio och video-teknik i skolan och då sa han “oavsett hur dålig ekonomi eller vart skolan är i sitt utvecklingsarbete så köper de interaktiva projektorer/smartboards” och jag tror han var inne på nått… för din undervisning blir inte bättre än de metoder du undervisar med, oavsett vilken teknik du har i ditt klassrum. Det är som att spela golf… du blir inte proffs bara för att du köper de dyraste klubborna. Att investera massa pengar på interaktiva-projektorer eller annan dyr teknik är inget sätt att säga att man “är i hamn” eller “långt framme”.

Skapar datorn/mobila enheter störningsmoment? Ta inte bort de!

En vanlig diskussion kring datorn/mobila enheter i skolan är att det kan skapa störningsmoment. En lösning en del skolor gör är att lösa detta problem genom att ta bort tekniken. Denna lösningen är i min mening bara en kortsiktig lösning. Jag rekommenderar att snarare diskutera/lära elever att skapa egna fokusstrategier för eleverna och då kan faktiskt ta bort tekniken vara en strategi. Exempel på strategi-upplägg skulle kunna vara “om jag gör X gör jag Y”.

Sluta inte med det du gör bra!

Jag möter många duktiga pedagoger i mitt yrke. Några av de jag mött uttrycker sig väldigt öppet att de “inte kan IKT”. Ofta beskriver de denna “IKT i skolan hetsen” som stressande. Det tipset jag brukar ge då är att inte sluta med det de gör bra. Sen brukar jag oxå säga att de inte behöver förändra sin undervisning direkt utan kan ta små steg och testa sig fram. Jag har sett exempel på där lärare nästan har skrotat allt de tidigare gjort för att gå “all in” med IKT. Att börja om på det sättet är inget jag rekommenderar.

Avslutningsvis…

I min IKT-pedagog karriär har jag vart med om så många konstiga diskussioner. Det tydligaste och återkommande exemplet är e-bok kontra fysisk bok. Diskussioner går ofta in på fördelar med fysiska boken och då lyfts känslan av papper och doft oftast fram. Jag älskar böcker både i fysiska, e-boks format, ljudbok osv. Allt beror helt på hur jag vill läsa boken utifrån vad det är för bok.

Ska jag vara ärlig så är jag ibland väldigt trött på att hela tiden komma i situationer där jag måste argumentera för eller emot digitala möjligheter i skolan. För mig är inte diskussionen svart eller vitt… den är grå!

(Det här inlägget skrev jag med inspiration av Karin Brånebäcks inlägg)

Liknande inlägg


Leave a Reply


Copyright © 2017 Emil Jansson
Proudly powered by WordPress, Free WordPress Themes, and Linux Hosting